In het zakendoen heeft het internet een zeer belangrijke rol gekregen en voor webwinkels is het onmisbaar. En dus wordt het internet steeds meer gebruikt voor de promotie van bedrijven. Dat kan op diverse manieren, zoals met een website en het verzenden van e-mails. Voor veel bedrijven is een eigen website onontbeerlijk, zoals voor de al genoemde webwinkels. Erg belangrijk is het dan om te zorgen dat een website hoog in zoekresultaten van zoekmachines komen, zoals van Google. Men kan ook adverteren via zoekmachines. Een derde manier om je bedrijf te promoten, is door gebruik te maken van sociale media. Daarop zullen we ons in dit artikel concentreren.
Wat zijn sociale media
Met de term sociale media worden websites aangeduid, die zijn opgezet om gebruikers informatie met elkaar te laten delen. Dat betekent dat de inhoud van hen afkomstig is. Vaak wordt zo’n website een platform genoemd. Er worden namelijk gereedschappen aangeboden om informatie simpel te kunnen plaatsen. De voornaamste vormen van informatie zijn teksten, foto’s en video’s. Gebruikers kunnen reageren op berichten van andere personen. Dat kan ook weer diverse vormen aannemen, waarvan een heel simpele een zogenoemde like is. Daarmee geeft een gebruiker aan dat die het bericht waardeert en/of het met de inhoud eens is. Voorbeelden van sociale media zijn Facebook, Twitter, Google+, TikTok, YouTube, Instagram en LinkedIn. De insteek kan per platform verschillen. Zo is Facebook behoorlijk algemeen, Youtube voor alleen video’s en LinkedIn richt zich op hoogopgeleide personen.
Manieren van bedrijfspromotie
We zullen hier drie manieren noemen, waarop je jouw bedrijf op sociale media kunt promoten.
Pagina openen
Een bedrijf kan een eigen pagina op sociale media openen, wat vergelijkbaar is met een eigen website plaatsen. Die pagina kan statische informatie bevatten. Tenminste de naam van je bedrijf, wat je bedrijf aanbiedt en hoe geïnteresseerden met je in contact kunnen komen. Maar sociale media zijn ook prima geschikt voor klantenbinding. Dat kan door regelmatig nieuwe berichten te plaatsen over je bedrijf. Geïnteresseerden kunnen zich daar dan op abonneren, zodat ze worden geattendeerd op een nieuw bericht van jou. Die personen worden doorgaans met volgers aangeduid.
Berichten en reacties plaatsen
Je kunt door het plaatsen van berichten en reacties ook worden gezien op sociale media. Op Facebook kan je lid worden van groepen, die doorgaans een zekere oriëntatie hebben, vaak van geografische aard. Door regelmatig vragen van personen te beantwoorden, kan je jezelf profileren. Groepen kunnen commercieel getinte berichten toestaan, maar per se.
Adverteren
Op sociale media kan je ook adverteren. Die platformen registreren van gebruikers hun interesses door te kijken welke pagina’s ze regelmatig bezoeken. Dat stelt die platformen in staat om heel gericht advertenties te plaatsen. Dat verhoogt hun effectiviteit. Ook bijvoorbeeld de adressen van gebruikers worden daarvoor gebruikt. Zo kun je als gebruiker een advertentie te zien krijgen van een restaurant in de buurt.