Conflicten tussen collega’s komen in elk bedrijf voor. Wanneer mensen lange tijd samenleven, wordt onenigheid onvermijdelijk. Als de verschillen echter niet goed worden beheerd, wordt de carrière van de betrokkenen ernstig aangetast, evenals de productiviteit van het bedrijf als geheel.
Er zijn enkele manieren om een conflict op professioneel niveau te vermijden. Daarvoor moet de manager als leiderschap figuur bepaalde vaardigheden ontwikkelen. Dit artikel is geschreven met het doel tips en strategieën aan te reiken voor deze momenten, grotere problemen te voorkomen en het organisatieklimaat te verbeteren. Lees verder en maak kennis met de belangrijkste acties!
De oorzaken van het conflict onderzoeken
Onderzoek naar de oorzaken van conflicten in de professionele omgeving is een relevante actie, omdat het op die manier mogelijk is de oorsprong van het probleem te vinden om het op te lossen. Het is noodzakelijk de gedragingen van de betrokkenen te evalueren, om te begrijpen of de confrontaties persoonlijk of gewoon professioneel zijn.
Observeer de houding van de conflictpartijen, luister aandachtig naar hen en analyseer de feiten met empathie. Dit alles is belangrijk om de reden van de discussie te begrijpen. Er zij evenwel aan herinnerd dat het niet de bedoeling is een schuldige te vinden of iemand te straffen. Conflicten maken deel uit van menselijke relaties, dus het vergt assertiviteit, gastvrijheid en professionalisme om ze op te lossen.
Neutraliteit en onpartijdigheid handhaven
Neutraal en onpartijdig zijn is geen gemakkelijke taak, vooral niet als het gaat om conflicten tussen medewerkers. In die zin is het van essentieel belang te luisteren naar de mening van alle betrokkenen, zonder enig onderscheid te maken of enige voorkeur aan de dag te leggen.
Bovendien is het van cruciaal belang duidelijk te maken dat het bedrijf geen verliezen kan lijden als gevolg van vijandigheden en intermenselijke confrontaties, wat die ook mogen zijn. Integendeel: gebruik de uiteenlopende meningen om punten te evalueren die in het bedrijf moeten worden veranderd om stagnatie te voorkomen.
Streven naar een akkoord tussen de conflictpartijen
Over het algemeen zijn overeenkomsten nodig wanneer er onenigheid bestaat over de dienst zelf, en het is belangrijk te benadrukken dat de beslissing niet eenzijdig moet worden genomen, maar gebaseerd moet zijn op de wederzijdse samenwerking van de collega’s in conflict.
De deelname van de werknemers zorgt ervoor dat iedereen het conflict op een bevredigende manier kan oplossen. Daarom is het uiterst productief om de betrokkenen te stimuleren plausibele en praktische oplossingen voor te stellen. Luister naar de voorstellen en probeer alleen de bemiddelaar te zijn en te beoordelen wat eenieder als oplossing heeft in te brengen.
Directe feedback aanmoedigen
Om een harmonieus gesprek te voeren, is het een goed idee om een vorm van feedback aan te moedigen. Moedig de betrokkenen aan om hun standpunten, ergernissen en problemen met hun collega op een professionele manier uit te leggen, zonder beledigend of kwetsend te zijn.
Vraag hen te proberen de situatie op goede gronden uit te leggen, niet alleen met persoonlijke kritiek en oordelen. Moedig hen ook aan om te luisteren en probeer empathie te oefenen. Dit is vooral effectief wanneer de redenen voor het conflict alleen van professionele aard zijn.
Af en toe eens uit elkaar. Ieder zijn hoek zeg maar. Hier wisselen we iedere maand van bureau. Heerlijk.